Regionalizm to bardzo ważny element w procesie dydaktyczno – wychowawczym, polegający na poznaniu historii, kultury, przyrody i współczesności swojej najbliższej okolicy, budując przy tym lokalną tożsamość i zakorzenienie w „małej ojczyźnie”. Takie właśnie zadania miała zrealizować wycieczka uczniów klasy IV, V, VI naszej szkoły do Przemyśla, która odbyła się 23 IX 2025 roku pod opieką nauczycieli pań Małgorzaty Mazur, Barbary Florczak, Anny Hałasik oraz księdza Mariusza Fala.
Głównym punktem programu wyjazdu było przejście podziemną trasą turystyczna od piwnic przemyskiego ratusza do siedziby Muzeum Historii Miasta Przemyśla. Uczniowie poznali w atrakcyjnej i interaktywnej formie historię grodu, życie mieszkańców czy elementy charakterystyczne dla wielokulturowego i wyznaniowego miasta, szczególnie w okresie renesansu.
Następnie udaliśmy się do Bazyliki Archikatedralnej, głównej świątyni Archidiecezji Przemyskiej, gdzie podziwialiśmy barokowe wnętrza, Kaplicę Fredrów z relikwiami św. Józefa Sebastiana Pelczara czy zobaczyliśmy udostępnione nie tak dawno dla zwiedzających krypty znajdujące się pod budynkiem.
Kolejnym etapem naszej wycieczki było obejrzenie zabytkowego ikonostasu w Katedrze Greckokatolickiej oraz poznanie podobieństw i różnic między religijnym obrządkiem greckokatolickim a rzymskokatolickim.
Zwieńczeniem wyjazdu była zabawa na torze saneczkowym, a po trudach zwiedzania – regeneracja sił w restauracji McDonald’s.
Wycieczki tego typu są świetną formą integracji uczniów i dobitnie dowodzą, że łącząc zabawę z nauką, można ciekawie spędzić czas i przede wszystkim osiągnąć zamierzone cele dydaktyczno – wychowawcze.
Autor i foto: Anna Hałasik






