Informacja z MEN: Ankiety dotyczące profilaktyki i leczenia zaburzeń odżywiania wśród młodzieży

Celem badania ankietowego jest uzyskanie danych pozwalających na ustalenie skali problemu, a także zdefiniowanie działań profilaktycznych i edukacyjnych oczekiwanych przez osoby doświadczające zaburzeń odżywiania i osoby im bliskie. Informacje te posłużą Najwyższej Izbie Kontroli do oceny działań podejmowanych dotychczas przez odpowiedzialne podmioty i organy państwa w przedmiotowym zakresie.

Odpowiednie żywienie dzieci i uczniów jest warunkiem ich prawidłowego rozwoju fizycznego i intelektualnego. Wpływa także na wyniki osiągane w trakcie nauki.

Posiłki, które uczeń/uczennica spożywa w domu i w szkole, powinny zapewniać mu/jej odpowiednią siłę do nauki i zabawy i równocześnie nie powodować nadmiernego pobudzenia u dziecka oraz niedożywienia.

Środowisko oświatowe ma znacząca rolę, aby przeciwdziałać zaburzeniom odżywiania oraz wspierać dzieci i młodzieży w tym problemie. Potrzebne jest rozpoznanie skali zagrożenia.

Należy zaznaczyć, że niezbędnym warunkiem skutecznej realizacji potrzeb uczennic i uczniów w praktyce szkolnej jest odpowiednie przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

W załączeniu wzór ankiety oraz szczegółowe instrukcje dotyczące jej przeprowadzenia. Poniżej potrzebne linki (link do ankiety należy skopiować i wkleić do paska adresu):


Link do strony NIK, na której udostępniono ankiety:

https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/zrozumiec-zaburzenia-odzywiania-wez-udzial-w-ankiecie.html

Link do ankiety dla uczniów:

https://badania.nik.gov.pl/mrIWeb/mrIWeb.dll?I.Project=UCZEN

Link do ankiety dla rodziców uczniów:

https://badania.nik.gov.pl/mrIWeb/mrIWeb.dll?I.Project=RODZIC

Link do ankiety dla nauczycieli:

https://badania.nik.gov.pl/mrIWeb/mrIWeb.dll?I.Project=NAUCZYCIEL

[1]  P/25/079 – Profilaktyka i leczenie zaburzeń odżywiania, poz. 79 w Planie Pracy NIK na 2025 r.