Informacja z MEN: Ankiety dotyczące profilaktyki i leczenia zaburzeń odżywiania wśród młodzieży
Celem badania ankietowego jest uzyskanie danych pozwalających na ustalenie skali problemu, a także zdefiniowanie działań profilaktycznych i edukacyjnych oczekiwanych przez osoby doświadczające zaburzeń odżywiania i osoby im bliskie. Informacje te posłużą Najwyższej Izbie Kontroli do oceny działań podejmowanych dotychczas przez odpowiedzialne podmioty i organy państwa w przedmiotowym zakresie.
Odpowiednie żywienie dzieci i uczniów jest warunkiem ich prawidłowego rozwoju fizycznego i intelektualnego. Wpływa także na wyniki osiągane w trakcie nauki.
Posiłki, które uczeń/uczennica spożywa w domu i w szkole, powinny zapewniać mu/jej odpowiednią siłę do nauki i zabawy i równocześnie nie powodować nadmiernego pobudzenia u dziecka oraz niedożywienia.
Środowisko oświatowe ma znacząca rolę, aby przeciwdziałać zaburzeniom odżywiania oraz wspierać dzieci i młodzieży w tym problemie. Potrzebne jest rozpoznanie skali zagrożenia.
Należy zaznaczyć, że niezbędnym warunkiem skutecznej realizacji potrzeb uczennic i uczniów w praktyce szkolnej jest odpowiednie przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
W załączeniu wzór ankiety oraz szczegółowe instrukcje dotyczące jej przeprowadzenia. Poniżej potrzebne linki (link do ankiety należy skopiować i wkleić do paska adresu):
Link do strony NIK, na której udostępniono ankiety:
Link do ankiety dla uczniów:
Link do ankiety dla rodziców uczniów:
Link do ankiety dla nauczycieli:
[1] P/25/079 – Profilaktyka i leczenie zaburzeń odżywiania, poz. 79 w Planie Pracy NIK na 2025 r.